Participatie

Epic Youth onderscheidt zich van traditioneel jongerenwerk door het wegnemen van de participatiedrempel bij jongeren. Jongeren kunnen onze jongerenwerkers bereiken en deelnemen aan onze evenementen vanuit de geborgenheid van hun eigen woon- en slaapkamer of die van vrienden.  Dit maakt de participatiedrempel laag waardoor ook kwetsbare jongeren meedoen die nooit worden bereikt door jongerenwerk. Jongeren die niet snel een sportveld of buurthuis betreden, maar zich wel op hun gemak voelen in een digitale omgeving. Jongeren die de taal niet goed machtig zijn, met beperkingen of de vrees om de juiste hulp te zoeken bij vragen of problemen.

Zoals de statistieken laten zijn vrijwel alle Nederlandse jongeren online en is gamen populair bij alle groepen jongeren, waardoor het deelnemersveld zeer divers is. Jongens en meisjes spelen samen, in tegenstelling tot de gescheiden deelnemersvelden in de meeste sporten. Hierdoor is een eerlijk speelveld gecreëerd. Vrijwel alle jongeren hebben een smartphone waardoor deelname aan onze evenementen voor iedereen mogelijk is. Hun smartphone biedt hen de mogelijkheid onze video’s te bekijken, onze cursussen te volgen, te reageren, te discussiëren en om in contact te treden met onze jongerenwerkers en vrijwilligers.

                                      CBS – Apparaten voor internettoegang thuis 12 tot 25 jarigen.

Talentontwikkeling

Samen gamen ontwikkelt de motorische aspecten van jongeren en met name de fijne motoriek. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat ook de oog-handcoördinatie, het reactievermogen, ruimtelijk inzicht, samenwerking, de beslissingssnelheid, fantasie en creativiteit wordt verbeterd (Green CS, 2012). De jongeren die zich bezighouden met de promotionele activiteiten leren vormgeving, design en marketing, d.m.v. het gebruik van professionele applicaties. Andere jongeren worden betrokken bij de organisatie en uitvoering van de game evenementen en trainen daarmee organisationele en leidinggevende vaardigheden. Jongeren leren acteren en produceren van video’s en live uitzendingen van game evenementen. Het commentaar op de games, de presentatie, de prijsuitreiking en nabeschouwing zal ook worden uitgevoerd door de jongeren. Hiermee worden communicatieve vaardigheden en presenteren voor een grote groep getraind.

Verantwoordelijkheid

Door jongeren te empoweren en hen zelf in staat te stellen evenementen, video’s en live uitzendingen te organiseren, produceren en uit te voeren, worden ze verantwoordelijk gemaakt voor hun eigen content en evenementen. Professionele jongerenwerkers bieden hen de ondersteuning, middelen en ervaring.  

Doorzettingsvermogen

Gamen daagt jongeren uit antwoorden te vinden op uitdagingen en obstakels. Bij het overwinnen van deze uitdagingen worden in veel games epics verdiend. Epic Youth stimuleert jongeren in het overwinnen van obstakels en het aanpakken van problemen. Onze aanpak is erop gericht jongeren de kans te bieden initiatief te nemen en het stimuleren van creativiteit, assertiviteit en vindingrijkheid. Jongeren moeten herhaaldelijk proberen obstakels te overwinnen in games en bij het produceren van videomateriaal en live uitzendingen en dit creëert doorzettingsvermogen en toewijding. Ze leren omgaan met tegenslagen.

Sociale cohesie

Samen gamen, organiseren en uitvoeren of lekker vanuit huis toekijken en bespreken in de chat, het zorgt voor cohesie en een groepsgevoel. Jongeren noemen hun team vaak naar stad of wijk en kiezen de bijpassende kleuren. Jongeren uit de wijk ontmoeten elkaar als toeschouwers in de chats van de uitzendingen of als spelers in het evenement. Dit kan volledig digitaal vanuit de eigen huis- en slaapkamers van de jongeren of met tientallen jongeren op één locatie. De video’s worden gefilmd op diverse herkenbare plekken in hun woonplaats, zodat de besproken thema’s dichtbij de werkelijkheid van de jongeren blijft.

Fairplay

Door het hanteren van Fairplay regels tijdens de game evenementen worden jongeren aangemoedigd respect op te brengen voor medespelers, tegenstanders en organisatie. Jongeren worden bewust gemaakt van hun online gedrag. Online thema’s worden vervolgens diepgaander besproken in door de jongeren te produceren video’s, gespeeld door jongeren uit hun eigen omgeving in hun eigen stad. We willen een wisselwerking realiseren tussen online en offline, waarbij de jongeren fairplay principes hanteren in hun online gedrag, maar ook op straat en op school.